Datorspel och företagande

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Det finns många utbildningar inom datorspelsutveckling i Sverige och det kan kännas lockande för studenterna att starta eget inom spelutveckling. För att lyckas på sikt med företaget är det viktigt att göra saker på rätt sätt, då det kan påverka chansen till framgång avsevärt. Att utveckla datorspel är i mångt och mycket likt allt företagande, men det finns också en del saker som utmärker just datorspelsbranschen.

Med avtalshanteringssystem från Precisely kan du säkra ditt företag juridiskt och maximera prestandan hos era avtal. Om ni inte använder ett modernt avtalssystem kan processen bli både resurs- och tidskrävande, och ni kan behöva lägga ner ett stort antal timmar på administrativt arbete. En resurseffektiv och digital avtalshantering från Precisely underlättar arbetet på ditt datorspelsföretag och gör avtalen enkla att underhålla.

Brist på utbildade inom datorspel

Nyligen har flera utbildningar startats i Sverige då det råder brist i branschen på personer med rätt kunskaper. The Game Assembly är en av skolorna som har startat nya utbildningar i Umeå och Stockholm. Det finns många olika inriktningar för den som vill arbeta med datorspel, som grafik, design och programmering.

Utbildningarna som startas är YH-utbildningar, det vill säga inom yrkeshögskolan. Studenterna utbildas här inom yrken där det finns en stor mängd jobb. En annan av dessa utbildningar är Future Games som ligger i Stockholm. Spel från Sverige som nått global framgång är Battlefield, Minecraft och Candy Crush. Patrick Bach som är kreativt ansvarig på spelföretaget DICE menar att framgången beror på vår svenska företagskultur. De som utvecklar spel gör det för att de älskar denna form av underhållning, inte främst för att göra karriär.

Minecraft en inspiration

Ett populärt datorspel är Minecraft som utvecklats av datorspelsbyrån Mojang AB. Den globalt sett stora framgången för Minecraft kan utgöra en inspirationskälla för den som tänker starta upp ett nytt datorspelsföretag. Lantmäteriet har lanserat en landskapsmodell som utgör en värld spelbar i Minecraft. Målet var att få unga att bli mer intresserade av geografisk information. Mojang AB köptes upp av Microsoft 2014 efter att spelet hade sålt i över 50 miljoner exemplar.

Sverige är idag ledande inom spelutveckling och digital teknik. I en utställning på Tekniska museet vid namn ”Play beyond play” visades olika tidsåldrar upp inom datorspelsutvecklingen, där besökaren fick gå in i en mörk sluss och sedan bli ”avprogrammerad”. Musik spelades och ändrades i takt med att tiden gick och spelen förändrades från vektorgrafik till pixelgrafik. Ann-Sofie Axelsson som var projektledare för utställningen menade att Stockholm blivit ett centrum för spelutveckling, särskilt Södermalm där många spelutvecklare sitter i ett litet kvarter. Syftet med utställningen var att locka in fler unga personer till branschen, som grafiker, dramaturger, animatörer och kompositörer.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rekommenderade artiklar