[vc_row][vc_column][vc_column_text]Alla dataspel började någon gång med en idé och sedan en prototyp. Hemligheten bakom de flesta framgångsrika dataspel är många iterationer med skisser och prototyper. Ju fler gånger en prototyp kan testas och utvärderas desto bättre blir det slutgiltiga dataspelet. Det är en fördel att så fort som möjligt få din idé i spelbar form för att kunna testa många gånger.
Några smarta tips att tänka på när du bygger prototyper är:
- Bygg prototypen så snabbt som möjligt och lägg inte ner tid på det estetiska. Om du till exempel utvecklar ett kortspel går det snabbare att skissa manuellt på indexkort än att göra allt på datorn.
- Minimera prototypens innehåll och lägg bara till det mest nödvändiga när du utvärderar den. Var sak har sin plats och i de tidiga stadierna är det inte läge att dekorera och skapa snygg design.
- Gör prototypen lätt att ändra och justera. Eftersom du sannolikt kommer att upptäcka problem vid utvärderingarna är det smart att göra prototypen enkel. Det här gör att du inte binder upp dig vid ett visst mönster och lättare kan göra justeringar i farten.
- Använd papper och penna för att skapa prototyper billigt och effektivt. Faktum är att de flesta dataspel kan prototypas utan av att behöva programmera eller skapa 3D animationer. Även om det kan vara fantastiskt att programmera prototyper, så har det nackdelen att vara dyrare jämfört med pappersprototyper.
Få hjälp av en professionell designbyrå
Vid det här lagret märker du kanske att en effektiv spelutveckling kräver erfarenhet och färdigheter. Den goda nyheten är att du bara genom att besöka designbyrån Prototyp.se kan få hjälp att testa din idéer med prototyper. Experterna hos Prototyp.se testar idéer genom att applicera deras finurliga prototypmetod som bygger på Minimum Viable Product. Denna utvecklingsmetod går ut på att utveckla prototyper med minsta antalet funktioner för att uppfylla användarnas behov.
Du är i trygga händer då Prototyp har ett team av kodexperter som säkerställer att processen håller kvalitet och hastighet. Dessutom har denna designbyrå nästan tio års erfarenhet av att prototypa och bygga nya digitala produkter – precis vad du behöver när du ska utveckla nästa stora dataspel![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]